22. oktober 2009

Svineinfluensa

- Litt over 100.000 nordmenn er til nå smittet av influensaen, og det totale bildet gjør at vi heller i retning av allmenn vaksinasjon. Men det skal vi endelig konkludere med i morgen, sier overlege Bjørn Iversen i Folkehelseinstituttet til Aftenposten i dag.

Jeg lurer på om jeg er blitt registrert som en av disse 100.000.

For en måneds tid siden var jeg syk. Jeg hadde en god gammeldags influensa, mente jeg selv da. Jeg ringte til min fastlege, snakket med legesekretæren og fortalte om mine symptomer og fikk selvfølgelig ikke komme til legekontoret (pga smittefaren). Men jeg fikk tilsendt sykemelding og resept på Tamiflu. Legen konkluderte bare med at jeg hadde svineinfluensa, uten at han snakket med meg, så meg, undersøkte meg eller tok en eneste prøve.

Det jeg da lurer på er... Når en lege har hatt kontakt med en pasient og tror at denne pasienten har svineinfluensa, blir dette tilfellet rapportert til Folkehelseinstituttet? Jeg vet om flere som kun har hatt kontakt med legen per telefon og det har tydeligvis ikke vært noe problem for legene å konstatere at joda, du har svineinfluensa, hold deg hjemme i 7 dager! Hvor mange av disse som har fått denne beskjed kan tenkes å kun ha hatt en vanlig, god og gammeldags influensa?

I avisen i går sto det at Antallet påviste tilfeller av svineinfluensa er nå oppe i 1.975. Dette er tall fra Helsetilsynet.

Så antall smittede og antall påviste er altså ikke det samme???

Nei det er ikke det.

201 legekontor spredt over hele landet rapporterer hver uke om hvor mange av pasientene som har vært til konsultasjon, og som har fått diagnosen ”influensaliknende sykdom”. Denne diagnosen settes på grunnlag av symptomer, og ikke laboratoriediagnostikk. De 201 legepraksisene dekker omtrent 15 % av den totale norske befolkningen.

Man tror altså at 100.000 er smittet ut ifra diagnosene som leger har satt og som like gjerne kan være noe annet enn svineinfluensa. Men hvis det likner på influensa så kan det hende at det er en influensa med svin foran. Kan det hende at det egentlig bare er 50.000 som er smittet. Eller 25.000? Argumentet for at det er svineinfluensa er selvfølgelig at vanlig influensa pleier å inntreffe på andre tider av året. Og jeg forstår den.
Min lege ga meg en diagonse uten å ha undersøkt meg. Mine symptomer ble formidlet til ham via hans legesekretær. Og vips så hadde jeg svineinfluensa - og Tamiflu på resept.
Jeg er selv ikke så sikker på at jeg hadde svineinfluensa og må innrømme at jeg aldri tok en eneste Tamiflu-tablett. Men jeg holdt meg hjemme og smittet ingen andre. Og jeg ble frisk!!
Når det nå er så mye snakk om denne vaksinen så har jeg litt det samme forholdet til den som til Tamiflu. Jeg har lite lysst til å få denne vaksinen.

Jeg tror jeg skal bruke litt tid på dette og da kan informasjon som fra f.eks. Fritt Helsevalg være nyttig å få med seg.

Jeg nekter nemlig å bli styrt av massehysteriet.

2 kommentarer:

  1. En vanlig sesonginfluensa dreper mellom 450 - 500.000 mennesker på verdensbasis! (fortalte de på p1 nyhetene) Denne svineinfluensaen har 4500 mennesker på samvittigheten siden den brøt ut i november i fjor!
    Jeg har aldri tatt vanlig influensavaksine og skal heller ikket ta denne nye.

    SvarSlett