16. september 2009

Same shit new wrapping?


Jeg skal ikke skrive en anmeldelse av en bok jeg ikke har lest.
May Grethe Lerum har lest den og var først ute med å anmelde den. Til og med først i hele verden – noe Dan Brown og hans advokater hadde lite sansen for. Anmeldelsen kan du lese både i Dagbladet og på Lerums blogg.

Jeg bør ikke dømme en bok jeg ikke har lest. Men... jeg leste ”The Da Vinci Code” og syntes den var ok. Etterpå leste jeg ”Angels & Demons” og syntes kanskje det var en bedre bok. Til slutt leste jeg ”Digital Fortress” og syntes den var så dårlig at jeg aldri gadd å lese ”Deception Point”.

Og nå kommer det ny bok. ”The Lost Symbol”. Etter "Digital Fortress" lovet jeg meg selv at jeg aldri mer skulle lese en Dan Brown bok. Det er ikke noe gøy å lese bøker når du ”vet hvordan det går” og føler at du kan hoppe over annethvert kapitel og bare skumlese de du ikke hopper over fordi det er så dørgende dårlig skrevet og forutsigbart.

Men altså - ny bok! Og basert på omtalene: Igjen er det Robert Langdon som er hovedfigur og som sammen med en vakker (og helt sikker dritsmart) kvinne skal løse et mysterium. Og selvfølgelig har vi en farsfigur/mentortype som er i fare og en fiende som er en smerteelskende fysak (hørt det før?) . Konspirasjonsteorier som går langt opp i maktens korridorer og denne gang inn i Frimurernes loger - og Langdon & Co må løse mysteriet før det er for sent… Jeg HAR hørt dette før!!!

Når det i bokanmeldelsen i tillegg står at "språket, metaforene og persontegningene er flatere enn noen gang" så vet vi hva vi har i vente. Samtidig kan man være sikker på at kontoen til Dan Brown vil fylles opp og at det sikkert blir film av det også.

...same shit new wrapping? Sikkert.



Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar