7. januar 2010

Dorthes genser med rundfelling igjen...

Mange har havnet på bloggen min fordi de søker etter Dorthe Skappels genser eller strikkeoppskrift på akkurat den genseren eller annen rundstrikket genser. Bilde av genseren ser du f.eks. her (+ nederst i dette innlegget).
Søkene på genseren har nok sammenheng med at Dorthe Skappel brukte genseren sin i sitt nye program "Ekstrem Lidenskap".
Jeg har tidligere fått vite at hun har strikket genseren selv. At hun har tatt utgangspunkt i et gammelt mønster og at den er strikket i tynn alpacaull. Det jeg i tillegg tror er at hun har strikket ermene videre enn hva oppskriften egentlig tilsier og at den er noe oversized.
Skal du strikke deg en slik genser så finnes det masse fine mønstere med rundfelling og norsk mønster som du kan ta utgangspunkt i. Om oppskriften du bruker er for en høyhalset genser feller du bare av før du begynner på halsen. Dorthes genser er veldig utringet.

Garnstudios nettside har de mange gensere med rundfelling - søk på hovedkategori: dame, og søkeord: rundfelling. Jeg har selv strikket denne genseren som jeg har endret fargene på fra opprinnelig mønster. Ellers innbiller jeg meg at den rød genseren fra Sandnes Garn kan brukes som utgangspunkt for Dorthes genser, Bytt om på fargene, legg opp til videre ermer og dropp halsen:


Under er et bilde (fra nettavisen) fra programmet på tirsdag:

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar