6. januar 2010

You're right!


Noen av det verste jeg vet er energityver.
For meg er energityver mennesker som er pessimistiske og som først tenker på hvorfor noen ikke kan gjøres.

Det er et engelsk ordtak som sier: ”Two looked out of prison bars, one saw mud the other saw stars”. Jeg vil helst være den som ser stjernene. Men det finnes folk som helst vil dra en ned dit hvor man helst ser gjørma…
Det som skjer med meg når jeg er for lenge sammen med negative og pessimistiske mennesker er at jeg slutter å dele tanker og meninger med dem. Kommunikasjonsproblemer kan ha grobunn i så mangt. Noen ganger kan to personer som ser verden ulikt (en positiv og en negativ) utfylle hverandre og dra det hele til en gylden middelvei. Men for optimisten vil det i det lange løp føles som å bli trukket ned. Mens pessimisten - i beste fall - vil bli dratt litt opp. Jeg vet i hvert fall at det for meg er drepen å bli møtt med eksempel på hindringer for at noe ikke kan gjennomføres – før man i det hele tatt har prøvd! Jeg blir tappet for energi av slike pessimister.

For meg kan dette gå på rene småting:

Den positive spør: Skal vi gå på kino?
Den negative svarer: Det er ikke sikkert den filmen går nå. (eller) Det er ikke sikkert det er flere billetter igjen.

Den positive sier: I helgen har jeg lyst til å dra på skitur.
Den negative svarer: Det kan hende snøen har smeltet til helgen.

Den positive foreslår: Skal vi invitere XX til møte i morgen.
Den negative svarer: Det er ikke sikkert det passer for de da…

Den positive forteller: Jeg skal lære meg fransk!
Den negative svarer: Hvorfor det? Du bruker da ikke det språket, verken på jobb eller privat?

Min umiddelbare tanke er at den negative verken har lyst til å gå på kino, dra på skitur eller ha møte med XX. (Og heller ikke evner å se vitsen med å lære seg et språk bare fordi man har lyst!)
Men så si heller det da!! For det er forskjell på å ikke ville noe og på å være gjennomført skeptisk.

Det finnes mennesker som har lyst på ny jobb, som finner stillingsannonsen for drømmejobben men som aldri søker... Fordi de uansett ikke tror de får jobben.

If you think you can do a thing or think you can't do a thing, you're right, sa Henry Ford.

Har du blitt skuffet, avvist eller såret tidligere så betyr ikke det at du vil fortsette å bli det, med mindre du er innstilt på akkurat det selv. Ha fokus på begrensninger og jeg lover, de vil bli dine!!! Ha fokus på hva du har lyst til å få til; hva tror du skjer da?

Negativt tiltrekker negativt og positivt tiltrekker positivt. Og gjør man sine gleder enkle er det lett å være glad.

2010 skal bli et år jeg skal ha det gøy!!! Og da kostes energityvene vekk.

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar